Verslag: Crowdfunding Event @ TT Circuit Assen

Verslag: Crowdfunding Event @ TT Circuit Assen

Moet je bij de pakken neerzitten als een bank niet wil investeren of ga je dan juist op zoek naar een andere manier om financiering binnen te halen? Crowdfunding: we hebben er allemaal wel eens van gehoord, maar wat kun je er nou precies mee? Deze vraag stond centraal tijdens het Crowdfunding Event dat Flinc en Douw&Koren op 25 november op het TT Circuit in Assen organiseerden.

 

 

Crowdfunding begint in Nederland steeds serieuzere vormen aan te nemen. In 2012 werd 14 miljoen euro middels crowdfunding opgehaald en de verwachting is dat dit in 2015 zal stijgen naar zo’n 250 miljoen euro. Voor Flinc was dat reden genoeg om samen met de gespecialiseerde consultants van Douw&Koren zeker 150 startende en ervaren ondernemers eens goed bij te praten over crowdfunding. ‘Veel mensen zeggen: ‘Ik heb er wel eens van gehoord, maar wat kun je er eigenlijk precies mee?’ De bedoeling van dit event is dat iedereen aan het einde van de dag weet of crowdfunding iets voor hem of haar is’, zegt Karel Bolt van Flinc.


Succesverhalen

Alle voor- en nadelen van crowdfunding kwamen tijdens het event voorbij in een aaneenschakeling van ervaringen. Van ondernemers die een succesvolle campagne achter de rug hadden en ondernemers die nog volop aan het crowdfunden zijn, tot ondernemers die een crowdfunding campagne voorbereiden. De consultants van Douw&Koren, die zich al jaren bezighouden met crowdfunding en het event invulling gaven, lieten de ondernemers achter enkele inspirerende succesverhalen aan het woord, zoals Marijn Berk die met zijn bedrijf Phorce 200.000 dollar binnenhaalde voor de productie van een modieuze tas met ingebouwde lader voor telefoon, laptop of een tablet:

 

En Peter van Kampen die als eigenaar van Ekonoom binnen twee weken 40.000 euro gefinancierd kreeg voor de uitbreiding van zijn biologische webwinkel:

 

Crowdfunding vraagt om een goede voorbereiding en slimme campagne. ‘Het is geen magisch knopje dat je even kunt indrukken’, zegt consultant Simon Douw. ‘Je moet een duidelijk doel hebben, je netwerk mobiliseren, zorgen dat je bekendheid krijgt en je investeerders iets bieden. Of dat nu een tegenprestatie is, het leveren van een product of keihard rendement op een lening.’

Een succesvolle en vaak ook tijdrovende campagne voorziet niet alleen in financiering, maar leidt vervolgens ook nog eens tot een verhoogde betrokkenheid bij het product en een bewijs dat er draagkracht is. ‘Ik haalde geld binnen met de voorverkoop van mijn tas en kreeg daardoor makkelijker andere investeerders mee in mijn verhaal’, zegt Marijn Berk. Peter van Kampen van Ekonoom vroeg klanten om in zijn webwinkel te investeren en zag vervolgens dat ook veel andere investeerders geld toezegden.

Crowdfunding is zeker niet een makkelijke manier om de bank te omzeilen. ‘Wij zien het meer als een van de peilers onder je totale financiering’, zegt Karel Bolt. ‘Gebruik crowdfunding om een andere investeerder, zoals een bank, te overtuigen dat je product draagkracht heeft. Of gebruik het als een marktonderzoek om de behoefte te peilen.’

American Dream

Een onderneming haalt meestal tussen de 20.000 en 100.000 euro op via crowdfunding. Toch zullen er altijd jonge ondernemers zijn met een droom die tot de hemel reikt. Het verhaal van autocoureur Jeroen Slaghekke, die de komende jaren anderhalf miljoen euro wil binnenhalen om zijn ‘American Dream’ waar te maken, was een inspirerende afsluiting van het event. Hij belooft investeerders gedurende zijn carrière een jaarlijks rendement van ongeveer 25 procent, maar kan niet ontkennen dat het gaat om een risicovolle investering. ‘Maar als je je eigen jongensdroom niet kunt waarmaken en er voor wilt zorgen dat een ander die kans wel krijgt, dan is dit een mooie investering’, zegt hij zelfverzekerd. ‘Ik geloof er in.’ En daarmee raakt hij de kern. Want zonder te geloven in je product, krijg je de crowd ook niet zover om in je te investeren. Want vaak genoeg draait het om de persoon die op zoek is naar geld. En dat maakt crowdfunding een waardevolle maar ook persoonlijke manier van financiering. Dat moet je maar net liggen, maar als het lukt dan gaan er dankzij crowdfunding heel wat deuren open.

Het crowdfunding event was een groot succes. Ruim 150 startende en ervaren ondernemers kwamen naar het event om meer te weten te komen over deze alternatieve manier van financieren. Wil je meer weten over het crowdfunding event, lees dan hier de artikelen in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *