Top 10 revolutionaire campagnes van België 2016

Top 10 revolutionaire campagnes van België 2016

Deze selectie biedt een podium aan tien zeer diverse, maar allen op hun eigen manier revolutionaire crowdfunding campagnes van 2016. Crowdfunding campagnes die laten zien wat je samen kunt bereiken als je het heft in eigen handen neemt en met jouw crowd schouders eronder zet. De campagnes in deze top 10 staan in willekeurige volgorde. 

Onak (via Kickstarter)

 Otto en de Thomas hadden de wens om in de stad met hun kano te varen. Maar probeer je kano maar eens mee te nemen in de metro. Zo ontstond de Onak: een origami kano die je kan opvouwen tot koffer-formaat. 275 investeerders brachten ruim 235.000 euro bij elkaar om de kano te realiseren. Het bijzondere design won al meerdere awards en kreeg veel internationale media-aandacht.

Bright Futures (via SoCrowd)

Bright Futures laat zien dat crowdfunding nieuwe, meer duurzame manieren van werken en leven kan inspireren. 49 investeerders werden via dit project mede-eigenaar van een stuk land dat zij zelf duurzaam mochten invullen, bijvoorbeeld om groenten te telen. Bright Futures brengt een nieuwe benadering van ‘bezit en natuur’ in de praktijk en zal daarmee veel andere projecten inspireren. 

 Waterskiën voor allen (via Hello Crowd!)

Leren waterskiën is een hele toffe ervaring, maar niet zo makkelijk als je in een rolstoel zit. Cablepark The Outsider wilde graag dezelfde waterski-ervaring bieden aan iedereen en startte daarom een crowdfunding campagne om een zitski aan te schaffen. In totaal haalden zij 18.505 euro op om het parcours aan te passen. In maart 2017 zal de baan worden geopend. 

 Clip voor Si-G (via Growfunding)

 Iedereen lijkt Molenbeek te kennen, maar klopt dit beeld wel? De 13-jarige rapster Cansu, ofwel Si-G wilde haar Molenbeek laten zien: een wijk die bruist van het talent. Daarom startte Cansu een crowdfunding campagne om een videoclip op te nemen met de Brusselse rapper Omar G. Dat lukte! De clip is inmiddels al meer dan 12.000 keer bekeken op Youtube.  

 Janimal (via Ulule)

 Jan Panneels (15) is de jongste bierbrouwer van België. Zelfs nog te jong om bier te drinken of in een bedrijfswagen te rijden. Hij startte een crowdfunding campagne voor de productie van zijn eigen bier: Janimal. Na 5 dagen behaalde hij al zijn doelbedrag maar besloot door te gaan om met de crowd ook de aankoop van een bakfiets te financieren. De campagne veroorzaakte veel internationale belangstelling en dat zorgde ervoor dat Jan werd uitgenodigd voor het grootste biercongres in Californië.   

 Ogarden (Kickstarter) 

Ogarden wil de manier waarop we voedsel verbouwen en consumeren ingrijpend veranderen. Daarom ontwierpen zij de Ogarden: een waanzinnig design waarmee je binnenshuis meer dan 30 soorten groente, fruit en kruiden kunt verbouwen. Goed voor de natuur én goed voor de portemonnee. 268 deden mee en verbouwen nu thuis hun eigen voedsel. 

Toffe Peren (via Ulule)

Groente en fruit die niet aan het schoonheidsideaal van de markt voldoen worden vaak weggegooid. Zonde! En alles behalve duurzaam. De mannen van Toffe Peren besloten hier verandering in te brengen: zij ontwikkelden een techniek om gezond en lekker sap uit de peer te krijgen. 152 mensen hielpen mee om het sapje op de markt te brengen. 

Moneytrans (via Look&Fin) 

Moneytrans is een bedrijf dat mensen in staat stelt om geld bijna in real time te verzenden en te ontvangen. Moneytrans was op zoek naar financiering om haar fintech-programma verder te ontwikkelen. Voor het eerst in België werd een fintech (Moneytrans) via een fintech (Look&Fin) gefinancierd. Het behaalde bedrag van 250.000 euro werd binnen een minuut opgehaald.  

The Ultimate Weelchair Trouwsers (via Indiegogo)

Steven Claeys zit in een rolstoel en ontdekte dat gewone broeken allesbehalve prettig zijn als je er de hele dag in moet zitten: ze knellen en zorgen voor drukwonden. Daarom ontwierp hij samen met een team van designers een broek die wel lekker zit én er goed uit ziet. Met de crowdfunding campagne verzamelde Steven niet alleen geld maar vooral heel veel input vanuit de community om het design nog beter te maken.   

 Howaboutsales (via Bolero Crowdfunding)

Howaboutsales is met hun BRM oplossing (Business Relationship Management) klaar om een revolutie te starten in de CRM-markt. Via een traditionele banklening, business angels en een crowdfunding campagne op Bolero Crowdfunding haalde Howaboutsales in totaal 700.000 euro binnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *