Crowdfunding in Nederland 2016


Crowdfunding in Nederland 2016

In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte dit jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.


Meld je aan en download het volledige rapport



De crowdfunding platforms over 2016

 We vroegen de Nederlandse crowdfunding platforms naar hun reflectie op het afgelopen jaar. Dit is wat ze zeiden:

“We zien dat op dit moment er erg veel gecrowdfund wordt voor vluchtelingen projecten. Op deze manier kan crowdfunding snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen die spelen in de samenleving. – 1%club

“Bouwaandeel is een gestaag groeiend platform gericht op financiering van vastgoed waar de meerwaarde voor de gebruiker en omgeving centraal staat.” – Bouwaandeel

“2016 is in alle opzichten een recordjaar geworden voor CineCrowd. Onze omzet is met bijna 30% gegroeid en het slagingspercentage ruim boven de 90%. Voor het eerst gingen we door de grens heen van 100 filmprojecten in een jaar. Gemiddeld is er 8.000 euro per project gefinancierd, hetgeen een toename is van zo’n 20% ten opzichte van 2015. Volgend jaar hopen we deze groei door te zetten, onder meer door de lancering van een geheel vernieuwde website en nieuwe partnerships.” – Cinecrowd

“Crowdfinance kent voor ieder van de twee doelgroepen een belangrijke trend. Voor de MKB-ondernemers: Crowdfinance wordt mainstream met steeds grotere leningbedragen en onderkenning van de toegevoegde waarde qua marketing power. Voor de investeerders: met een goede spreiding is een mooi netto rendement (na kosten en default(s)) te behalen. Wij zien een steeds hogere frequentie van deelname wat betekent dat veel investeerders inderdaad goed spreiden.” – Collin Crowdfund

“Zowel ondernemen als investeren is risicovol. De uitdaging is om als sector het verhaal over risico’s en defaults eenvoudig over te brengen, deze niet met ratings in één cijfer of letter proberen te vangen en transparant te zijn over de realiteit. Anders bestaat het gevaar dat we het contact verliezen met mensen die voor de ondernemer en zijn plan het meest belangrijk zijn: de personen die bereid zijn om, ondanks alle risico’s, ondernemers te helpen hun droom te realiseren.” – CrowdAboutNow

“Investeerders hebben veel behoefte aan crowdfundingprojecten met goede zekerheden, ofwel hypothecaire zekerheden. Bij Crowdestate bent u daarvoor aan het juiste adres. Crowdfunding voor vastgoed.” – Crowdestate

“Crowdfunding voor clubs is sterk aan het groeien. De introductie van crowdfunding op basis van obligaties zal dit nog een extra impuls geven. Wij verwachten dat deze financieringsvorm snel aan populariteit zal winnen. Ons plafond is dan ook nog lang niet bereikt. Crowdfunding zal de komende jaren uitgroeien tot een volstrekt normale financieringsvorm voor clubs. Wij verwachten dat de komende jaren de jaarlijkse verviervoudiging van het totale volume op ons platform zal doorzetten.” – Crowdfunding voor clubs

“Steeds vaker zien we dat overheden en fondsen de kracht van lokale crowdfundingprojecten ontdekken. De betrokkenheid van de donateurs vergroot de kans op realisatie van het groene initiatief, en zorgt er tevens voor dat het project ook na de realisatie op langdurige betrokkenheid en inzet kan rekenen. Komend jaar gaan we samen met overheden en fondsen hier verder op inzetten. Natuur wordt daarmee echt een gezamenlijke opgave van burgers, organisaties en overheden.” – Crowdfunding voor Natuur

“DuurzaamInvesteren.nl is dit jaar gegroeid in volume en diversiteit van aanbod. Centraal blijft staan dat het om duurzame, fysieke projecten (windturbines, waterkrachtcentrales, LED verlichting, etc.) gaat, die een duidelijk afgebakend en overzichtelijk risico-profiel hebben. Dit past goed bij de Nederlandse belegger / crowdfunder die een duurzaam rendement wenst.” – DuurzaamInvesteren

Heroes & Friends

“Heroes & Friends is in de 2e helft van 2016 van start gegaan als nieuw donatie platform dat de status quo uitdaagt door naast geld ook goederen en diensten te laten doneren, hier zou immers het opgehaalde geld aan besteed worden en zo is er minder geld nodig om het doel te bereiken. De geldvraag wordt transparanter en de relatie met donateurs leuker!”

“Horeca Crowdfunding Nederland ziet het aantal financieringsaanvragen stijgen. De kwaliteit van de aanvragen verbetert ook, hierdoor worden meer horecazaken gefinancierd. Horeca ondernemers realiseren zich steeds meer dat de publiciteit van Crowdfunding de naamsbekendheid vergroot.” – Horeca Crowdfunding

“Lendahand verwacht voor 2017 ongeveer een verdubbeling van het volume op de website als het gaat om de Nederlandse markt van waaruit geïnvesteerd wordt in opkomende landen. Daarnaast zullen we met de in 2016 verkregen AFM-vergunning onze website lanceren in andere EU-landen. Ook hier verwacht Lendahand substantieel volume te realiseren en zodoende ruim 10.000 nieuwe banen te creëren in landen als Kenia, India en Colombia.” – Lendahand

“Voor ondernemers wordt de meerwaarde van crowdfunding – naast de financiering zelf – steeds duidelijker. Neem Yoni Care. Zij kwamen door hun succesvolle crowdfundingcampagne bij ETOS terecht en liggen onderhand ook bij Albert Heijn in het schap. Een krachtiger voorbeeld bestaat niet. Daar zijn we bij Oneplanetcrowd trots op.”​ – Oneplanetcrowd

“Steeds meer ondernemers zien de voordelen van crowdfunding door de uitgifte van aandelen.” – Symbid

“Civic crowdfunding gaat in 2017 verder in de versnelling, en krijgt steeds meer een eigen karakter dat het apart zet van andere vormen van crowdfunding. Bij Voor je Buurt verwachten we in 2017 weer honderden nieuwe campagnes en tal van nieuwe gemeenten en fondsen die mee willen doen.” – Voorjebuurt

“Voordegroei ziet dat ook professionele partijen steeds vaker naar deze markt kijken. Zij zien deze markt als een serieus alternatief voor vastrentende beleggingen. De toetreding van deze partijen zal een grote professionaliseringsslag met zich meebrengen en het landschap veranderen. De propositie van Voordegroei sluit volledig aan bij deze ontwikkelingen.” – Voordegroei

“Met ZonnepanelenDelen zijn we wereldwijd in de spotlight gezet door de Verenigde Naties door het winnen van de UN Momentum for Change lighthouse activity award. We versnellen als platform op alle punten en we laten zien dat zonne-energie echt ‘van iedereen, voor iedereen’ is.” – Zonnepanelen Delen

Meld je aan en download het volledige rapport