Marketplace lending voor consumentenleningen: de Nederlandse markt en haar groeipotentie

Marketplace lending voor consumentenleningen: de Nederlandse markt en haar groeipotentie

Het bedrag dat in Nederland wordt gefinancierd met crowdfunding verdubbelt jaarlijks (128 miljoen euro in 2015). De markt van marketplace lending is in Nederland, in vergelijking tot andere landen, echter nog erg klein. In 2015 werd in Nederland voor het eerst meer dan 1 miljoen euro via marketplace lending voor consumentenleningen gefinancierd. Hoog tijd om deze groeimarkt en haar meest relevante spelers onder de loep te nemen – wat is de groeipotentie van marketplace lending in Nederland?

Crowdfunding, marketplace lending en peer to peer lending

Marketplace lending, crowdfunding en peer to peer lending worden regelmatig als synoniemen gebruikt, terwijl deze financieringsvormen wel degelijk van elkaar verschillen. Crowdfunding kan het best beschouwd worden als een overkoepelende term voor alle vormen van financiering via ‘de crowd’ zonder tussenkomst van een traditionele financiële instelling. Marketplace lending en peer-to-peer lending zijn vormen van crowdfunding, met ieder hun eigen kenmerken. 

Crowdfunding

Bij crowdfunding haalt een initiatiefnemer bij een groep funders (de crowd) geld op via een online platform, voor de financiering van een project of onderneming. Crowdfunding kent verschillende vormen, waaronder reward crowdfunding, equity crowdfunding en lending crowdfunding.

Marketplace lending

Uniek aan marketplace lending is dat niet alleen particuliere investeerders maar ook institutionele investeerders via een online platform geld uitlenen aan zowel particulieren als bedrijven. Interessant aan marketplace lending is onder andere dat traditionele financiers wel mee (kunnen) financieren, maar geen bemiddelende rol vervullen.

 

Peer-to-peer lending (of marketplace lending voor consumentenleningen)

Met peer-to-peer lending kunnen particulieren via een online platform geld uitlenen aan andere particulieren, voor bijvoorbeeld het aanschaffen van een auto, het financieren van een verbouwing of het aflossen van een studieschuld. De vorm (een lening) en de type projecten die gefinancierd worden (zoals de aanschaf van een product, door een particulier) kenmerken peer-to-peer lending.

Marketplace lending voor consumentenleningen in Nederland

Tabel 1: De omvang van crowdfunding en marketplace lending voor consumentenleningen in Nederland. 

In 2015 is in Nederland 3,6 miljoen euro opgehaald voor consumentenleningen via marketplace lending platforms. Dat is 2,8% van het totaal met crowdfunding opgehaalde bedrag. De gemiddelde grootte van een lening bedraagt 10.000 euro. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar de markt voor marketplace lending verder is ontwikkeld, liggen deze verhoudingen anders. In 2014 besloeg marketplace lending 40,1% van het totaal met crowdfunding opgehaalde bedrag in het Verenigd Koninkrijk (1,9 miljard euro), en 57,5% van het totaal met crowdfunding opgehaalde bedrag in Duitsland (139 miljoen euro).

Spelers op de Nederlandse markt

Op de Nederlandse marketplace lending markt voor consumentenleningen zijn momenteel vier spelers actief: CrossLend, Geldvoorelkaar, Lendex en Lendico. Enkele kenmerken van de spelers in de markt:

 

Internationale spelers

Op het eerste oog verschillen de marketplace lending platforms voor consumentenleningen niet veel van elkaar. Twee van de vier platforms zijn echter niet Nederlands, maar Duits. Zowel CrossLend (gestart in 2015) als Lendico (gestart in 2013) zijn gevestigd in Berlijn. Via CrossLend is het bovendien mogelijk om grensoverschrijdend te investeren, omdat het platform over een licentie beschikt waarmee zij leningen kan securitiseren en als obligaties kan aanbieden. Een Nederlandse investeerder kan zo bijvoorbeeld ook in leningen investeren die een Duitse of Spaanse oorsprong hebben. Waar het Britse platform Funding Circle (voorheen Zencap), in Nederland een uitzondering is als internationaal crowdfunding platform voor zakelijke financieringen, zijn 2 van 4 spelers in de markt van consumentenleningen internationale spelers. Ligt de toekomst in handen van platforms die grensoverschrijdend opereren?

Wat maakt de voorlopers in deze sector nog meer onderscheidend?

De markt van consumentenleningen wordt bediend door banken en een groeiend aantal innovatieve financiers, waaronder dus marketplace lending platforms. Ondanks de recente berichtgeving over groeipijnen in de marketplace lending sector naar aanleiding van fraude bij een grote speler en de Brexit, blijft het een interessante groeimarkt. Wat geeft deze platforms bestaansrecht?

Beter, sneller, slimmer en goedkoper

De marketplace lending platforms gaan de competitie met banken aan door beter, sneller, slimmer en goedkoper te zijn. Sommige platforms gebruiken big data (online beschikbare informatie over een kredietnemer). CrossLend gebruikt bijvoorbeeld aanvullende online informatie om een extra nauwkeurige risicobeoordeling te doen.

Buiten de balans financieren en securitisatie

Waar banken vooral gebruik maken van de eigen balans om leningen te financieren, zijn marketplace lending platforms een tool voor financiers die op hun eigen balans willen financieren (van consument tot professionele investeerder of zelfs bank). Bij Lendico en CrossLend is inmiddels een groot deel van de financiering afkomstig van professionele investeerders. Bij CrossLend kunnen banken in de toekomst ook leningen waarmee zij klanten zelf niet kunnen helpen doorverkopen aan financiële instellingen over de grens. Dit kan doordat CrossLend leningen een op een securitiseerd tot obligaties zodat ze via het platform te verkopen zijn. Marketplace lending platforms als Lending Club in de Verenigd Staten spelen al langer in op de kansen die het aantrekken van institutionele investeerders biedt. Een partij als Orchard platform biedt institutionele investeerders toegang tot investeren in leningen van meerdere marketplace lending platforms waar zij niet direct toegang toe hebben. Hoewel dit artikel zich primair richt op marketplace lending voor consumentenleningen, bieden deze ontwikkelingen ook kansen voor de financiering van het MKB, dat momenteel onder druk staat in Europa.

De groeipotentie van marketplace lending in Nederland

De omvang die marketplace lending voor consumentenleningen in het Verenigd Koninkrijk inmiddels heeft (in 2015 ongeveer 1% van de markt voor consumentenkrediet), is een indicatie voor de potentie in Nederland en andere landen. Om de potentie voor verdere groei waar te maken, zullen de platforms de komende jaren vertrouwen moeten winnen door te bewijzen dat ze minstens zo goed, of zelfs beter in hun vak zijn dan banken, tegen lagere kosten.

Een essentieel onderdeel van vertrouwen is ook transparantie. De platforms doen er dan ook goed aan door ijverig te werken aan hun eigen transparantie richting bezoekers en een groeiende groep van klanten en partners. Transparantie hoort vanzelfsprekend te zijn, maar zoals bij veel crowdfunding platforms voor bedrijfsfinanciering in Nederland blijkt, is het dat zeker niet. De Britse platforms laten zien dat het kan en publiceren een groot aantal van hun cijfers openbaar (http://p2pfa.info/data).

De markt voor consumentenkrediet is in Nederland momenteel zo’n 16 miljard euro. Hoeveel procent van deze markt zal marketplace lending de komende jaren weten te veroveren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *