Crowdfunding Night + Morning

Crowdfunding Night + Morning

Op 15 en 17 mei organiseerden we de eerste edities van Crowdfunding en Night en Morning, speciaal voor non profits. En dat was een feest! Tijdens de events inspireerden we de meest toonaangevende nonprofit organisaties om strategisch met crowdfunding aan de slag te gaan om zo hun crowd op een duurzame manier te vergroten en te versterken. Dit is het verslag!

PS. Onderaan deze pagina vind je nog 5 vragen waar je verder mee aan de slag kunt.

Crowdfunding Night 

Op een waanzinnige locatie, namelijk in de mystieke kelders van Sherlocked in de Beurs van Berlage, ontvingen we de eerste organisaties. Met een cocktail in de hand leerden zij van serial crowdfunders als Waka Waka en WNF. In een van de Escape Rooms werd met onze nieuwe tool, de Crowd Groeicurve, gewerkt aan het toekomstplan voor iedere organisatie.

Crowdfunding Morning

Crowdfunding Morning vond plaats in ons kantoor, waar de deelnemers eerst genoten van een ontbijtje. Na het ontbijt en de presentatie gingen zij ook aan de slag met de Crowd Groeicurve!

Aan de slag: 5 vragen om te testen of jij bouwt aan een actieve en betrokken crowd! 

1. Wat vraag je aan jouw crowd?

Je kan jouw crowd pas echt aan je binden wanneer je ze uitnodigt samen projecten te realiseren. Wanneer je ze enkel vraagt te doneren, blijft er een afstand ontstaan. Nodig hen uit om echt mee te denken en mee te realiseren en ze zullen zich mede-eigenaar voelen. Dit is de basis voor een actieve en betrokken crowd die voor jullie missie vecht!

2. Wie is de afzender van jullie campagne?

Wellicht de organisatie of de directie? De kans is groot dat jullie crowd zich niet betrokken voel wanneer er van ‘bovenaf’ wordt gevraagd om een bijdragen. Jullie crowd kan zich veel beter identificeren met de degene die het project gaat uitvoeren. Maak diegene het gezicht van de campagne en je crowd zal willen meebouwen aan de missie.

3. Wat geef je terug aan jouw crowd?

Laat je jouw crowd ook de vruchten plukken van het resultaat? Of krijgt de crowd niets terug? De crowd iets terug geven voor hun effort, ook al is het maar symbolisch, kan een groot verschil maken in de mate waarin zij zich betrokken voelen.

4. Waar zoek je financiering voor?

Jouw crowd geeft graag aan projecten waarmee ze zich kunnen identificeren én waar ze straks het resultaat van hun werk van kunnen zien. Kortom: kies een tastbaar doel. Het koraalrif in Belise redden is een veel aansprekender doel dan het redden van de gehele oceaan. Hoe concreter project je gaat voltooien met de crowd, hoe beter.

5. Staan je campagnes met elkaar in verband?

Herhaling is key. Je acties hebben veel meer effect als je een samenhangend verhaal vertelt. Neem de crowd mee bij iedere nieuwe stap in de missie van de organisatie. Dit maakt hen veel meer betrokken dan wanneer je ze op willekeurige moment vraagt te doneren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *