Crowdfunding in Nederland 2016

Crowdfunding in Nederland 2016

Crowdfunding in Nederland 2016

In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte dit jaar de realisatie van meer dan 4.800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

 

Download het rapport

170 miljoen euro gecrowdfund in 2016

Maar liefst 141 miljoen euro van het totaal opgehaalde bedrag is opgehaald door 1750 ondernemers. Daarbij is te zien dat niet alleen start-ups, maar ook steeds meer gevestigde ondernemingen kiezen voor crowdfunding. Creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, haalden het afgelopen jaar 13,8 miljoen euro op met een gemiddelde bedrag per project van 14.500 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of buurtproject, is het totaal opgehaalde bedrag 10,6 miljoen euro en bedroeg het gemiddelde bedrag per project 5.800 euro.

 

Crowdfunding volgt maatschappelijke ontwikkelingen

Simon Douw, oprichter van adviesbureau Douw&Koren: “Steeds meer ondernemers, culturele instellingen en maatschappelijke initiatieven zien in crowdfunding de manier om samen met groepen betrokken mensen projecten tot stand te brengen. Nieuwe ideeën organiseren zich meer en meer als bewegingen, en crowdfunding biedt deze initiatieven de kans om groepen mensen aan het idee te verbinden via kleine investeringen.” Crowdfunding volgt daarbij maatschappelijke ontwikkelingen. Douw: “We zien dat mensen via crowdfunding die dingen oppakken die de politiek laat liggen. Of het nu gaat om een nieuw restaurant waar Syrische vluchtelingen werken, de tientallen crowdfunding projecten voor duurzame energie of innovaties in de zorg: via crowdfunding investeren mensen in zaken die ze de moeite waard vinden. En hopen daar vaak zelf ook wat aan over te houden, in de vorm van aflossing met rente, toegenomen waarde van hun aandeel of een beloning in natura.”

 

Risico’s bij crowdfunding

Maar die beloning, die krijgen investeerders niet altijd. Het kan zijn dat een project of onderneming de doelstellingen niet behaalt, en investeerders (een deel van) hun inleg verliezen. Toezichthouder AFM waarschuwde daarom dit jaar meermaals over risico’s bij crowdfunding. Crowdfunding platforms besloten via hun branchevereniging Nederland Crowdfunding om transparant de status te rapporteren van terugbetalingen, betalingsachterstanden en afboekingen. Douw: “Nu crowdfunding een steeds grotere rol gaat spelen in het financieren van initiatieven, is het zaak goed te kijken naar hoe we omgaan met de risico’s van crowdfunding, die inherent zijn aan investeren in ondernemerschap. Het zou goed zijn als de crowdfunding markt en toezichthouder zich daarbij kwetsbaar durven op te stellen. We merkten dat in aanloop naar de crisis financiële instellingen de risico’s probeerden weg te poetsen en toezichthouders nu strenger dan ooit reguleren en toezicht houden. We hebben met crowdfunding nu juist de kans om te ontdekken hoe de omgang met risico’s bij deze nieuwe, kansrijke manier van financieren en investeren het best vorm kan krijgen. Dat vraagt niet om meer of minder regels, maar om regels die daar goed bij passen.”

 

Infographic Crowdfunding in Nederland 2016

 

De crowdfunding platforms over 2016

We vroegen de Nederlandse crowdfunding platforms naar hun reflectie op het afgelopen jaar. Dit is wat ze zeiden:

We zien dat op dit moment er erg veel gecrowdfund wordt voor vluchtelingen projecten. Op deze manier kan crowdfunding snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen die spelen in de samenleving.” – 1%Club

Bouwaandeel is een gestaag groeiend platform gericht op financiering van vastgoed waar de meerwaarde voor de gebruiker en omgeving centraal staat.” – Bouwaandeel

2016 is in alle opzichten een recordjaar geworden voor CineCrowd. Onze omzet is met bijna 30% gegroeid en het slagingspercentage ruim boven de 90%. Voor het eerst gingen we door de grens heen van 100 filmprojecten in een jaar. Gemiddeld is er 8.000 euro per project gefinancierd, hetgeen een toename is van zo’n 20% ten opzichte van 2015. Volgend jaar hopen we deze groei door te zetten, onder meer door de lancering van een geheel vernieuwde website en nieuwe partnerships.” – CineCrowd

Crowdfinance kent voor ieder van de twee doelgroepen een belangrijke trend. Voor de MKB-ondernemers: Crowdfinance wordt mainstream met steeds grotere leningbedragen en onderkenning van de toegevoegde waarde qua marketing power. Voor de investeerders: met een goede spreiding is een mooi netto rendement (na kosten en default(s)) te behalen. Wij zien een steeds hogere frequentie van deelname wat betekent dat veel investeerders inderdaad goed spreiden.” – Collin Crowdfund

Zowel ondernemen als investeren is risicovol. De uitdaging is om als sector het verhaal over risico’s en defaults eenvoudig over te brengen, deze niet met ratings in één cijfer of letter proberen te vangen en transparant te zijn over de realiteit. Anders bestaat het gevaar dat we het contact verliezen met mensen die voor de ondernemer en zijn plan het meest belangrijk zijn: de personen die bereid zijn om, ondanks alle risico’s, ondernemers te helpen hun droom te realiseren.” – CrowdAboutNow

Investeerders hebben veel behoefte aan crowdfundingprojecten met goede zekerheden, ofwel hypothecaire zekerheden. Bij Crowdestate bent u daarvoor aan het juiste adres. Crowdfunding voor vastgoed.” – Crowdestate

Crowdfunding voor Clubs is sterk aan het groeien. De introductie van crowdfunding op basis van obligaties zal dit nog een extra impuls geven. Wij verwachten dat deze financieringsvorm snel aan populariteit zal winnen. Ons plafond is dan ook nog lang niet bereikt. Crowdfunding zal de komende jaren uitgroeien tot een volstrekt normale financieringsvorm voor clubs. Wij verwachten dat de komende jaren de jaarlijkse verviervoudiging van het totale volume op ons platform zal doorzetten.” – Crowdfunding voor Clubs

Steeds vaker zien we dat overheden en fondsen de kracht van lokale crowdfundingprojecten ontdekken. De betrokkenheid van de donateurs vergroot de kans op realisatie van het groene initiatief, en zorgt er tevens voor dat het project ook na de realisatie op langdurige betrokkenheid en inzet kan rekenen. Komend jaar gaan we samen met overheden en fondsen hier verder op inzetten. Natuur wordt daarmee echt een gezamenlijke opgave van burgers, organisaties en overheden.” – Crowdfunding VoorNatuur

DuurzaamInvesteren.nl is dit jaar gegroeid in volume en diversiteit van aanbod. Centraal blijft staan dat het om duurzame, fysieke projecten (windturbines, waterkrachtcentrales, LED verlichting, etc.) gaat, die een duidelijk afgebakend en overzichtelijk risico-profiel hebben. Dit past goed bij de Nederlandse belegger / crowdfunder die een duurzaam rendement wenst.” – DuurzaamInvesteren

​”Heroes & Friends is in de 2e helft van 2016 van start gegaan als nieuw donatie platform dat de status quo uitdaagt door naast geld ook goederen en diensten te laten doneren, hier zou immers het opgehaalde geld aan besteed worden en zo is er minder geld nodig om het doel te bereiken. De geldvraag wordt transparanter en de relatie met donateurs leuker!” – Heroes & Friends

Horeca Crowdfunding Nederland ziet het aantal financieringsaanvragen stijgen. De kwaliteit van de aanvragen verbetert ook, hierdoor worden meer horecazaken gefinancierd. Horeca ondernemers realiseren zich steeds meer dat de publiciteit van Crowdfunding de naamsbekendheid vergroot.” – Horeca Crowdfunding

​“Lendahand verwacht voor 2017 ongeveer een verdubbeling van het volume op de website als het gaat om de Nederlandse markt van waaruit geïnvesteerd wordt in opkomende landen. Daarnaast zullen we met de in 2016 verkregen AFM-vergunning onze website lanceren in andere EU-landen. Ook hier verwacht Lendahand substantieel volume te realiseren en zodoende ruim 10.000 nieuwe banen te creëren in landen als Kenia, India en Colombia.” – Lendahand

Voor ondernemers wordt de meerwaarde van crowdfunding – naast de financiering zelf – steeds duidelijker. Neem Yoni Care. Zij kwamen door hun succesvolle crowdfundingcampagne bij ETOS terecht en liggen onderhand ook bij Albert Heijn in het schap. Een krachtiger voorbeeld bestaat niet. Daar zijn we bij Oneplanetcrowd trots op.​ – Oneplanetcrowd

Steeds meer ondernemers zien de voordelen van crowdfunding door de uitgifte van aandelen.” – Symbid

​”Civic crowdfunding gaat in 2017 verder in de versnelling, en krijgt steeds meer een eigen karakter dat het apart zet van andere vormen van crowdfunding. Bij Voor je Buurt verwachten we in 2017 weer honderden nieuwe campagnes en tal van nieuwe gemeenten en fondsen die mee willen doen.” – Voor je Buurt

Voordegroei ziet dat ook professionele partijen steeds vaker naar deze markt kijken. Zij zien deze markt als een serieus alternatief voor vastrentende beleggingen. De toetreding van deze partijen zal een grote professionaliseringsslag met zich meebrengen en het landschap veranderen. De propositie van Voordegroei sluit volledig aan bij deze ontwikkelingen.” – Voordegroei

Met ZonnepanelenDelen zijn we wereldwijd in de spotlight gezet door de Verenigde Naties door het winnen van de UN Momentum for Change lighthouse activity award. We versnellen als platform op alle punten en we laten zien dat zonne-energie echt ‘van iedereen, voor iedereen’ is.” – ZonnepanelenDelen

 

Download het rapport

Laat je e-mail adres achter en we sturen je direct een link om het rapport te downloaden.