Puzzelpost


Puzzelpost maakt van je woonkamer een nieuw soort escaperoom.

Met die propositie heeft Puzzelpost 723 amateur detectives weten te interesseren om mee te doen met de crowdfunding campagne. Het avontuur begint met een onverwachte brief. Enkele dagen later volgt een postpakket: het dossier, met alle bewijsstukken en aanwijzingen. Bijna niet van echt te onderscheiden en doorweven met genoeg codes en raadsels om een avond voor uit te trekken.

De inspiratie voor Puzzelpost komt grotendeels van escape rooms. Sinds een paar jaar duiken deze speciale puzzelkamers overal op: teams van spelers laten zich voor één uur opsluiten in een onbekende ruimte en proberen te ontsnappen door puzzels op te lossen. Ruud Kool (30), de bedenker van Puzzelpost, heeft zelf meerdere escape rooms gemaakt en heeft de groei van dichtbij meegemaakt.

Hij ziet nu een volgende trend ontstaan: hij is namelijk niet de enige die het concept van escape rooms naar de keukentafel brengt. Dit jaar is een grote variatie aan home mysteries succesvol gelanceerd, in Nederland en daarbuiten, ieder met een eigen invalshoek. De pakketten van Puzzelpost zijn een mix van escape rooms, bordspellen en ouderwetse detectiveromans, met veel nadruk op mooi, geloofwaardig materiaal.

Een groot deel van de deelnemers krijgt de beleving cadeau van iemand anders; voor hen komt de post compleet onverwacht. Zo ziet Kool het ’t liefst. “Echte, papieren post heeft iets nostalgisch, maar is in dit geval ook spannend. Wie heeft het gestuurd? Waarom naar mij? Komt er nog meer?” In februari van dit jaar startte hij een proef met 100 handgemaakte exemplaren. Die waren binnen een paar dagen uitverkocht, waarna hij besloot de productie te professionaliseren.

Het Boekanier Dossier, de eerste productie van Puzzelpost, is het begin van een groter verhaal. Kool wil het zo snel mogelijk opvolgen met nieuwe delen, telkens met andere materialen en puzzels. Om dit eerste hoofdstuk te kunnen produceren haalde Kool zijn financiering op via het Nederlandse crowdfundingplatform Crowdaboutnow. En zelfs meer dan dat! Hij haalde ruim €14.000 meer op dan zijn doelbedrag, waardoor 723 speurneuzen dit jaar nog op zoek kunnen naar een spoor van de vermiste Abigail. Wij waren als crowdfunding coaches vanaf het begin van de campagne betrokken. In een Canvas Sessie werd de nieuwe propositie geboren, waarna we hem tijdens de campagne bijstonden in het activeren van een zo groot mogelijke crowd. Zowel via sociale media als via pers.

Ruud Kool over Douw&Koren:
“Puzzelpost is mijn eerste consumentenproduct, dus ik deed alles voor het eerst. Ik ging de voorbereiding van de campagne in zonder enige ervaring. Met de adviezen en coaching van Douw&Koren kreeg ik het vertrouwen dat dit haalbaar was. Dat ik een plan had met kans van slagen, waar over na was gedacht. Daardoor was het project niet alleen veel succesvoller, maar ook leuker en minder stressvol.”

Puzzelpost

Platform: CrowdAboutNow

Vorm: Reward crowdfunding

Gecrowdfund: 44.456 euro


Ook een productie starten met jouw crowd?