7 jaar in vogelvlucht

7 jaar in vogelvlucht

7 jaar in 9 hoogtepunten:

De afgelopen zeven jaar waren we aanjagers van de opkomst van crowdfunding. En inmiddels kunnen we zeggen: er is weinig zo bevredigend als zien dat iets waar je in gelooft op steeds grotere schaal gebruikt wordt. Als we van Groningen naar Maastricht reizen, komen we honderden prachtige projecten tegen die we hebben gecrowdfund. En wereldwijd gaan inmiddels miljarden in crowdfunding om. Met dit lijstje hoogtepunten vieren we het geweldige avontuur dat we hebben beleefd.

1. Meer dan 450 crowdfunding campagnes

Eerlijk gezegd kunnen we bijna niet geloven dat we aan meer dan 450 crowdfunding campagnes hebben gewerkt. Van het delen van campers tot het douchen op serverwarmte. Van een crowdfunding campagne om tienduizenden mensen hun gereedschap duurzaam te laten delen, tot een smogzuigende toren. En van meer dan één miljoen mensen licht in de duisternis geven, tot seksende boomkikkers (lang verhaal). En zo dus nog zo’n 450 anderen. Dankzij crowdfunding bestáán deze projecten.

 

2. Een heuse Crowdfunding Day

Crowdfunding is een avontuur dat je bij uitstek samen aangaat. We haalden in 2015 en 2016 zo’n 800 mensen uit bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen bij elkaar in Amsterdam ArenA om op Crowdfunding Day het crowdfunding virus te verspreiden. Met als hoogtepunten onze vrienden van Kickstarter die overgevlogen kwamen om inspiratie te brengen en tientallen ondernemers en crowdfunding platforms die in subsessies werkten aan de campagnes van de toekomst. We sparden op het podium met de top van banken, toezichthouders, Minister-President Mark Rutte en denkers als Joris Luyendijk om de randvoorwaarden te scheppen om crowdfunding verder te laten groeien.

 

3. Live crowdfunding bij CROWDF€ST

En natuurlijk vierden we ook feest. Ons leukste feestje was misschien wel CROWDF€ST: een live crowdfunding festival. We nodigden start-ups en creatieven uit die hun allernieuwste ideeën lieten zien en proeven. Een paar duizend bezoekers lieten zien hoe sterk de crowd kan zijn en investeerden in de ideeën die ze gaaf vonden. Een publiek dat kijkt naar hersenen die live ontleed worden en ondertussen investeert in neuropsychologisch onderzoek. Hapjes proeven en als het lekker is direct mini-aandeelhouder worden in het bedrijf van de kok. Een rondje fietsen op de elektrische Spaac en investeren in hun groei. Een publiek dat geniet van een muzikant wiens volgende album ter plekke door het publiek wordt gefinancierd. Onvergetelijke ervaringen.

 

4. Onderzoek naar de ontwikkeling van crowdfunding

We volgden volop onze nieuwsgierigheid en onderzochten allerlei aspecten van crowdfunding. We rapporteerden jaarlijks over de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland en België, maar deden ook onderzoek naar hoe crowdfunding werkt voor duurzame energie, hoe crowdfunding de weg kan wijzen naar een nieuwe overheid, crowdfunding voor musea en erfgoed, etc. Zo ontdekten we hoe kennis en inzicht het begin kan zijn voor het stimuleren van crowdfunding in een bepaalde regio of niche.

 

5. Heel veel media en podia

We vinden het bizar dat we in de slipstream van ons werk zoveel podium kregen om onze ervaringen te delen. We hebben ettelijke malen in alle media – van de NOS Journaals, EenVandaag en Hart van Nederland tot de Volkskrant, De Standaard en het NRC – verteld over de ontwikkelingen op het gebied van crowdfunding. En van theater de Mythe in Goes tot een ondernemersverzamelgebouw in Noord-Oost Groningen: we hebben kilometers podium gevreten.

 

6. Het politieke spel

Alles dat groeit komt uiteindelijk terecht in een spel van macht, risico’s en controle. Ook crowdfunding. Het was een enorme uitdaging om te zoeken naar manieren om crowdfunding enerzijds de ruimte te geven om zich te ontwikkelen, en anderzijds veilig te houden voor mensen die er misbruik van wilden maken. Samen met de crowdfunding platforms richtten we branchevereniging Nederland Crowdfunding op. Als directie van de vereniging spanden we ons in om de Tweede Kamer en marktpartijen mee te krijgen in oplossingen die crowdfunding veiliger zouden maken. Media-items hielpen daarbij enorm om draagvlak in de samenleving op te bouwen!

 

7. Het Grote Crowdfunding Boek

Onze crowdfunding ervaring hebben we vertaald naar een praktisch handboek: Het Grote Crowdfunding Boek. Opgegroeid met Sjakie en de Chocoladefabriek verstopten we ‘Golden Tickets’ in de boeken: lezers die die vonden hielpen we om hun idee via crowdfunding te realiseren. Te gek hoe ook anno nu een boek een manier kan zijn waarop mensen zich verdiepen in kansen voor hun project.

 

8. Een geweldig team

We hebben de enorme mazzel gehad dat we met (vaak jonge) gigatalenten hebben mogen werken. Mensen die de grenzen van wat mogelijk lijkt in de wereld en in zichzelf als uitdaging zien. Mensen met wie we hebben geworsteld en met wie we hebben gevierd. Mensen die het aandurfden om in zo’n veeleisende snelkookpan te bouwen aan iets groters.

 

9. De crowdfunding crowd

We zijn de afgelopen 7 jaar veel opgetrokken met mensen en organisaties die in crowdfunding geloven: crowdfunding platforms en ondernemers, maar ook ambtenaren, kunstenaars en bankiers. We merkten dat vertrouwen tussen mensen en organisaties de sleutel is om bijzondere dingen samen mogelijk te maken en crowdfunding verder te laten groeien.

 

We zijn ontzettend dankbaar naar de crowd mensen met wie we samen de begintijd van crowdfunding hebben gevormd. En nu is het weer tijd om door te gaan! Wij gaan dat doen door met mensen en organisaties die vooruit willen met de crowd. Doe je mee?

Simon gelooft nog steeds dat je van niets iets kan maken en dat dat het beste werkt als je het samen doet. Hij werkt daarom met toonaangevende ondernemers, maatschappelijke organisaties, overheden, artiesten en kennisinstellingen die samen met de crowd(funding) een beweging willen maken. Daarnaast maakt hij met zijn training-, coaching- en veranderbureau downsideup mensen en organisaties wakker.

 
Gijsbert heeft een passie voor duurzaam ondernemerschap. Hij begeleidt campagnes en organisaties die crowdfunding onderdeel willen maken van hun strategie en onderzoekt de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland en België. “De uitdagingen van deze tijd hebben een nieuwe kijk op de economie en democratie nodig. Crowdfunding speelt daarin een centrale rol.” In zijn vrije tijd verkent Gijsbert de wondere wereld van geur.