De 10 game-changing crowdfunding campagnes van 2016

De 10 game-changing crowdfunding campagnes van 2016

In 2016 is er behoorlijk wat geklaagd en verdeeld. Over politiek en banken, over de zorg, vluchtelingen, referenda en faillissementen van grote winkelketens. Maar 2016 was ook het jaar van de game-changers: grote en kleine groepen mensen die juist de krachten weten te bundelen en een positieve verandering in gang zetten. En dat deden zij meer dan ooit met behulp van crowdfunding.

Deze selectie biedt een podium aan de 10 meest revolutionaire crowdfunding campagnes van 2016, waarvan we een groot deel mochten begeleiden. Crowdfunding campagnes die laten zien wat je samen kunt bereiken als je het heft in eigen handen neemt en met jouw crowd schouders eronder zet. De campagnes in deze top 10 staan in willekeurige volgorde.  

 

Minder kopen, meer delen: Peerby (via Oneplanetcrowd)

Peerby streeft naar een wereld waarin we slimmer consumeren. Zij ontwierpen een app waarmee je ongebruikte spullen gemakkelijk kunt delen met anderen. Met het doel om de app onder andere in de VS te lanceren werd een crowdfunding campagne gestart. De crowd ondersteunde Peerby daarbij op bijzondere wijze. Zo kwamen zij op pizza-avonden samen met Peerby om te brainstormen en zoveel mogelijke goede acties te bedenken. Het werd een groot succes: de crowdfunding campagne bracht binnen een week 2 miljoen euro op. Bovendien zorgde de campagne voor maar liefst 4000 nieuwe leden.

 

Een restaurant door vluchtelingen: Syr (via Crowdaboutnow)

Je kunt met zorg spreken over het lot van vluchtelingen of je kunt je mouwen opstropen en er iets aan doen. Restaurateur Gijs Werschkull kwam op het idee om het horecatalent van vluchtelingen in te zetten om integratie en arbeidsparticipatie te bevorderen. Samen met zijn crowd creëerde hij Syr, een restaurant door vluchtelingen dat Nederland kennis laat maken met de Syrische keuken. Binnen drie weken werd door 550 mensen het doelbedrag van 165.000 euro opgehaald om het restaurant te realiseren en zo vluchtelingen verder te helpen.  

 

 

Een miljoen mensen van elektriciteit voorzien: WakaWaka (via Oneplanetcrowd)

WakaWaka wil met haar lampjes op zonne-energie zoveel mogelijk mensen die geen toegang hebben tot elektriciteit van licht voorzien. Dat doet WakaWaka niet alleen, maar samen met haar crowd. Sinds 2011 heeft WakaWaka ruim 1,5 miljoen euro opgehaald middels 9 crowdfunding campagnes. Dankzij de 12.000 mensen die in WakaWaka investeerden, hebben meer dan een miljoen mensen nu toegang tot licht en zijn er tienduizenden tonnen CO2 afgewend. In november kwam er een 10e campagne bij, goed voor nog één miljoen euro. WakaWaka vierde met deze jubileumcampagne het belang van hun crowd, zonder wie ze nooit zoveel impact hadden kunnen maken.

 

Toonaangevende culturele instelling brengt publiek dichterbij: Het Nationale Ballet (via Voordekunst)

Niet vaak durven gevestigde culturele instellingen crowdfunding aan, maar het Nationale Ballet sprong in het diepe. Om de opleidingen voor twee talentvolle dansers van de Junior Company te bekostigen werd een crowdfunding campagne opgestart. “Naast het financieren en waarmaken van dromen, wilden we een betrokken groep crowdfunders creëren die we op een unieke en bijzondere manier aan de Junior Company en Het Nationale Ballet wilden verbinden”, aldus Arlette de Jong, Marketingmanager bij Het Nationale Ballet. Dat lukte: tweehonderd balletliefhebbers brachten samen ruim 20.000 euro op.

 

 

Minder doden door landmijnen: Mine Kafon Drone (via Kickstarter)

Nog iedere dag sterven er mensen door verborgen landmijnen. De Eindhovense designer Massoud Hassani, geboren in Kabul, ontwierp een op afstand bestuurbare drone die het opsporen en onschadelijk maken van landmijnen vele malen veiliger maakt. Op Kickstarter haalde hij €177,456 op voor de productie van de drone. Ruim 4000 mensen investeerden om een landmijnvrije wereld mogelijk te maken.

 

Gevestigde ondernemer zoekt contact met crowd: Papierindustrie Adriaan Dekker BV (via Collin Crowdfund)

Nederland consumeert steeds bewuster; plastic is uit en papier is in. Daardoor is er steeds meer vraag naar de producten van Adriaan Dekker BV, die al 160 jaar actief is op de markt van papieren verpakkingen. Eigenaar Vincent Tol schakelde de hulp van de crowd in om een innovatieve 8-kleuren drukpers aan te schaffen en zo de duurzame revolutie bij te kunnen benen. In drie dagen tijd werd € 1.500.000 opgehaald voor de financiering van een drukpers, waardoor nu meer en meer complexere papieren drukwerken kunnen worden gemaakt.

 

Violiste neemt CD op samen met fans: Liza Ferschtman (via Crowdaboutnow)

Crowdfunding is al lang niet meer nieuw in de kunstsector, maar Liza Ferschtman besloot het anders aan te pakken. Zij koos ervoor om haar crowd helemaal mee te nemen in de totstandkoming van haar nieuwe CD, een nieuwe interpretatie van Mendelssohn. De crowd kon letterlijk bij de repetities zijn tijdens de campagne of haar allereerste bladmuziek als tegenprestatie krijgen en zo samen met Liza weer verliefd worden op Mendelssohn. De campagne werd door veel fans omarmt en verder verspreid, in totaal werd 13.639 euro opgehaald om de CD te realiseren.

 

 

Verse rauwe melk voor iedereen: Melktap boerderij het Vertrouwen (via Voor je buurt)  

Melk uit de supermarkt is de standaard, maar de gezondheidsvoordelen vallen in het niet bij de voordelen van rauwe, volle melk direct van de koe. Althans, volgens boerin Wendy de Koning, die deze melk beschikbaar wilde maken voor haar buurt. Zij startte een crowdfunding campagne voor de aanschaf van een melktap, waarmee de melk makkelijk kon worden gedeeld. De hele buurt werd opgetrommeld om de melktap te realiseren. De crowdfunding campagne inspireerde vele andere melkveehouders om hetzelfde te doen en ontkende zo een ware melktap revolutie.  

 

Met de crowd naar twee Michelin-sterren: TRIBECA (via Horeca Crowdfunding Nederland)  

Chefkok Jan Sobecki had al lange tijd de ambitie om de hoogwaardige keuken toegankelijk maken voor het grote publiek. Hij bedacht TRIBECA: een restaurant in het culinaire top-segment met gemoedelijke sfeer en eerlijke prijzen. Deze droom realiseerde hij niet alleen, maar samen met de crowd voor wie het restaurant bedoeld was. In totaal werd 180.000 euro bijeen gebracht voor de inrichting van TRIBECA. De crowd sloot TRIBECA snel in haar armen en drie maanden na de opening werd het restaurant door Michelin bekroond met twee sterren.

 

Burgers slaan handen ineen voor waterkrachtcentrale: De Dommelstroom (via duurzaaminvesteren.nl)     

Op verschillende plekken in het land nemen burgers het heft in eigen handen om samen, lokaal, groene stroom op te wekken, zo ook in het Dommelgebied. Burgers in de regio namen het initiatief voor de bouw van een eigen waterkrachtcentrale. 450 investeerders brachten daarvoor samen 750.000 euro op om de waterkrachtcentrale te realiseren. Inmiddels is de Dommelstroom operationeel en voorziet het water van de Dommel meer dan 170 huishoudens in het Dommelgebied van groene stroom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *